Astronomski magazin - HOME

Vaši komentari

Dipl. ing. Drago I. Dragović
dragovic@net.yu

12 .7. 2007.

Jutros je objavljeno da dvojica vrhunskih NASA–inih direktora, uključujući i glavnog čoveka za razvoj novih svemirskih letilica za buduće misije na Mesec i Mars, planiraju da napuste Svemirsku agenciju!

Aviatičarski pukovnik i astronaut dr Scott J. Horowitz (1957). Magistrirao je i doktorirao na svemirskom inženjeringu.

Bivši astronaut Scott „Doc“ Horowitz, koji je predvodio NASA–in direktorski bord istraživačkih misija, planira da napusti NASA–u u oktobru, dok će pomoćnik direktora NASA Rex Geveden otići na kraju tekućeg meseca.

Ako je verovati NASA–inoj predstavnici Beth Dickey, tajming ovih odluka je čista koincidencija i nisu posledica direktive direktora NASA Michaela Griffina.

Horovitz odlazi u kritičnom momentu za razvoj sledeće generacije svemirskih letilica, koje NASA treba da završi potpisivanjem brojnih razvojnih ugovora i da se napregne ne bi li obavili prvi let sa ljudskom posadom na novoj letilici „Orion“ do 2015. godine.

Ovo jeste kritičan trenutak, ali ostali direktori u bordu su sposobni da prevaziđu njegovo otsustvo,“ izjavila je Dickeyeva.

Horowitz je izjavio da želi da se vrati u rodnu Jutu i da provodi više vremena sa porodicom, a da planira da će uvek moći negde da se zaposli kao aeronautički konsultant.

Njegovi razlozi su kralnje lični,“ izjavili su u NASA. „Ovo nije neočekivano, jer je o tome već nekoliko puta razgovarao sa direktorom NASA.“

Zamenik direktora NASA Rex Geveden. Ima dve diplome: inženjerskog fizičara i magistra fizike, obe sa Murray State University iz Kentakija. Treba da doktorira na inženjeringu materijala.

Naslednik još nije odabran. Horowitz je bio pilot i komandant u četiri misije Space Shuttlea pre nego što je 2004. napustio NASA–u i postao direktor istraživanja svemira u firmi ATK (Alliant Techsystems [1]) u Juti, koji proizvode motore na čvrsto gorivo za šatlove.

U NASA–u se vratio 2005. godine da bi stao na čelo direktorskog tima koji su imali zadatak da razviju letilicu „Orion“ i raketu „Ares“ za koje se NASA nada da će odneti astronaute i teret na Mesec do 2020. godine.

Geveden je već obezbedio posao u privatnom sektoru u aeronautičkoj industriji u Alabami. Postaće direktor Teledyne Brown Engeneeringa u Huntsvilleu. On se pridružio NASA–i još 1990. godine, a zamenik direktora je postao 2005. godine. Već je odlučeno da će ga na funkciji zameniti Christopher Scolese, glavni inženjer u NASA–i, koji je skrenuo pažnju na sebe kada je prošle godine, zajedno sa šefom sigurnosne slušbe Bryanom O’Connorom, predložio da šatl „Discovery“ ostane na zemlji dok se ne izvrše konstruktivne izmene na zaštitnoj peni spoljnjeg rezervoara.

Tu misiju je ipak odobrio durektor Griffin i šatl je odleteo bez ikakvih problema sa izolacijom, mada je sličan problem stajao života 7 astronauta u misiji šatla „Columbia“.

[1] Velika vojna kompanija, koja godišnje proda oružja u vrednosti od preko $3 milijarde. Proizvode svu municiju za vojsku i policiju. Prave i nuklearne rakete, kasetne bombe i one sa osiromašenim uranijumom (koje smo i mi upoznali!)

(13.07.2007.)