Pisma

Pisma   Pisma   Pisma   Pisma   Pisma   Pisma   Pisma

Koji teleskop da kupim u Rusiji?

Potovani prijatelji

Da li mi moete preporuiti neki bolji teleskop ili vie njih (pa da odaberem po vaem savetu) ruske proizvodnje. Nadam se da je to tamo povoljnije, a imam tamo prijatelja koji bi to doneo. Puno Vas pozdravljam i zahvaljujem.

Evo i sajtova sa teleskopima koji me interesuju:
www.urania.ru
www.telescopes.ru
www.astroop.biz

Odgovor

1

Naelno , ja sam za vee ogledalo, dakle u igri su oni od 150 (prva cifra). Tal su Ruski proizvod, i znam da su se svojevremeno u Sky&Telescope vrlo pohvalno izjasnili o njihovom kvalitetu imajuci u vidu odnos: cena/ta dobijam za to. Druga bitna informacija je ta Vas posebno zanima (deep sky objekti ili planete i dvojne zvezde), to je bitno zbog odnosa veliina objektiva/ina daljina (tzv. "f" broj ili svetlosna mo) . Ako je odnos 1:7 ili 1:8 onda je mogue postii vee uvelianje (to je podobno za posmatranje planeta i dvojnih zvezda, i naravno Mesec) a ako je odnos manji 1:6 ili 1:5 (kao kod SKYWATER 150/750 EQ3-2) ire je vidno polje, ali se retko moe dobiti vee uvelianje, pa se ovi teleskopi koriste uglavnom za posmatranje deep sky objekata, a samo ako je optika zaista kvalitetna, sa ovima moete uz pomo Barlou soiva dobiti vea uveanja... Za neku dalju analizu potrebno je vie podataka o konkretnom teleskopu.

Dragan Miladinovi

2 U ovakvim sluajevima, tj. nabavke teleskopa iz inostranstva jako bitno kako e se organizovati prevoz do nas da ne ispadne posle da transport i carina dupliraju cenu. TAL recimo ne alje manje teleskope na komad, a ak i ako to tamo kupi neki prijatelj treba imati u vidu da ak i manji teleskopi imaju bar 25 kg i prilino su kabasti, o carini koja bi teoretski trebalo da se plati i da ne priam. TAL ima solidnu optiku, mehanika im nije jaa strana (jeste neunitivo, ali ne ba prefinjeno, kao i generalno ruska tehnika uostalom :), skywater ima kinesku optiku (tj. jeftiniji je), i tamo se mogu nai sasvim upotrebljivi primerci ali je kvalitet jako nekonzistentan, a i za teleskope generalno vai da je najbolja try-before-you-buy varijanta pa da posle ne bude razoarenja ta se zapravo dobija za date pare.

Atila ipa

3 Ja se potpuno slaem sa Atilom da je najbolje probati pre nego to se kupi. Ipak treba uzeti u obzir da to i nije uvek izvodljivo, jer treba pronai nekoga ko poseduje eljeni tip teleskopa.

Nisam imao priliku videti ni jedan od dva pomenuta modela teleskopa od 6" (150 cm) ne uzimajui u obzir dva manja modela od 130. Ipak pogledao sam ove teleskope od 150 cm na njihovim sajtovima i uoio neke detalje zbog kojih bi se lino odluio pre za TAL nego SkyWater.

Kao prvo montaa na ruskom Tal-u izgleda mnogo stabilnija, jer je od metala a ne od aluminijuma kao kod SW. Zato TAL tei 25 kg u odnosu na SW koji tei 18 kg pa obrati panju na sve ono to ti je Atila napisao.

Moda ovaj TAL teleskop i nije vrhunac po prefinjenosti izrade i detalja, ali ni SW ba ne izgleda kao Takahai pa na to ne bih ni preterano obraao panju kod njih.

Ono to mi je dosta privuklo panju je da TAL dolazi zajedno sa dva Plossl okulara od 10 mm i 25 mm, sa 2X barlow, lunarnim i solarnim filterom kao i celim setom od 6 filtera u boji, i adapterom za kameru.

Na sajtu sam pokuao da pronaem o kakvom solarnom filteru se radi ali po svemu sudei nije u pitanju filter koji pokriva celu aparaturu, ve filter koji se stavlja na okular, im ga pominju zajedno sa meseevim filterom.

TAL ipak nije neka kineska firma koja prodaje refraktore od 2" (koji uveavaju 765 puta) po robnim kuama, pa stoga veoma iznenauje da oni zapravo alju sa teleskopom i ove opasne filtere, o kojima je toliko napisano malte ne na svakom astronomskom sajtu i svakoj knjizi o astronomiji.

Za razliku od Tala, na SW sajtu nisam video da oni alju bilo ta od pratee opreme uz teleskop.

Dalje, Tal ima 8x50 trailac, za razliku od SW-a koji ima manji 6x30, i to je velika prednost.

Montaa Tal teleskopa je opremljena sa "seting circles" (ako neko moe da prevede kako se ovo zove kod nas:-), dok na fotografiji SW montae nisam uspeo da razaznam da li ima iste a na sajtu nista ne pie. I na kraju, Tal dolazi zajedno sa drvenom kutijom koja moe sluiti za transport teleskopa, za razliku od SW-a koji salje teleskop u kartonu.

Iako se oba teleskopa (pogotovu TAL), hvale kao superiorni pri posmatranju planeta, veoma sam skeptian po tom pitanju. Oba teleskopa su f=5, dakle veoma brzi, pa ne verujem da pruaju superioran imid planeta u okularu, pogotovu to je neko na sajtu napisao da je TAL 150 bolji po pitanju planeta i od Celestron 8" SCT teleskopa u ta je veoma teko poverovati.

I pored svega smatram da su oba teleskopa (ipak bih stavio Tal pre SW), dobra za poetnika, da pruaju solidnu sliku detalja na Mesecu, planeta i sjajnijih objekata dubokog svemira.

Osoba koja je postavila pitanje o ovim teleskopima se nije potpisala, mada vidim da u e-mail adresi pie Jovo. Pa, Jovo...(ako ti je to ime), nemoj nita od ovog to sam napisao da uzima zdravo-za-gotovo. Ponavljam da nisam nikada video niti probao neki od ova dva teleskopa da bih napisao neto konkretnije, pa moda i greim. Ja takoe nisam napisao nita o njihovoj optici jer ne znam, a optika je i najvaniji deo teleskopa. Sve to sam napisao su par detalja koje sam zapazio na sajtu i koji bi moda mogli biti neka pomo.

U sutini imam samo jedan savet za tebe. Ako i kupi taj TAL teleskop, i ako je zaista opremljen solarnim filterom koji se stavlja na okular, NEMOJ DA GA KORISTI!!!

To su jako opasni filteri.

Pozdrav.

Sinia

4Vratio sam se prekjue sa mora i video vau ivahnu debatu oko izbora teleskopa, pa u i ja priloiti svoje miljenje.

Ja sam vlasnik TAL-ovog teleskopa TAL-150P8 (150/1200mm), ali sa parabolinim, a ne sferinim, primarnim ogledalom. Takoe sam imao priliku da na vrlo kratko koristim SkyWatcher-a od 150mm. U svakom sluaju, napisau malo o TAL-u, jer ga koristim ve skoro dve godine.

to se tie optike, TAL-150P8 (f/8) je izvrstan. Verujem da je odlian i model od f/5, ali da naravno ima jau komu i neto slabije performanse na planetama od mog modela. Okulari koji se dobijaju u kompletu sa teleskopom su takoe odlinog optikog kvaliteta, a ne mogu da se poalim ni na Barlow 2x. Ovi okulari se meni mnogo vie sviaju (i mislim da su znatno kvalitetniji od okulara koji se dobijaju u standardnom kompletu SkyWatcher-a). Filteri su pristojnog kvaliteta, a ovaj za sunce se nisam usudio da isprobam. SkyWatcher ima ima takoe finu optiku, ali mislim da je TAL-ova za nijansu bolja.

TAL-ov trailac je izuzetno dobar. On je 8x50 i ima iroko vidno polje od 7 stepeni, a takoe stoji u izuzetno vrstom drau. (Ja sam svoj trailac podesio pre vie od 6 meseci i uopte nisam morao da ga opet podeavam kad sam izlazio na teren nekoliko puta u tom periodu). SkyWatcher-ov standardni trailac nije ni priblino tako dobar. Glavna mana TAL-ovog traioca je u tome to unutranjost njegovog tubusa nije zatamnjena crnom farbom, nego ve gola metalna povrina, to znai da je jak odbljasak u njegovom vidnom polju ako se trai neto to je u krugu og 30 stepeni od jakog izvora svetlosti (npr. Meseca).

TAL-ova montaa je znatno vra od SW-ove, ali je zato i mnogo tea. Kad montiram svoj teleskop, ceo komplet je teak oko 48 kg. Sama teina TAL-ove montae joj prua jedan problem koji ja do sada nisam uspeno reio. Montaa ima mnogo veu masu od postolja na kome stoji i, dakle, ponaa se kao obrnuto klatno i veoma jako vibrira nakon jaeg udarca.

Slabiji udarci, ini mi se, vie zavibriraju SW-ovu montau, ali jai udarci kod TAL-a izazovu oscilacije (koje traju po 5-7 s) na nekoj rezonantnoj frekvenciji celog postolja sa montaom, to ume jako da nervira pri posmatranju. U tome mislim da je SW-ov tronoac bolje reenje, jer se kod njega bre damfuju oscilacija, a sama montaa sa tronocem je mnogo laka od TAL-ove. Sa druge strane SW-ova montaa ima plastine delove koji se mogu slomiti, dok je TAL-ova gotovo neunitiva, ali zato teko kao tu. Moete sa njom potapati kupus kad nije na terenu.

TAL-ova montaa je koncepcijski jako dobro uraena, ali je zato mehanika grubo ostvarena. Postoji mogunost samo za motor u rektascenziji, ali je napravljena tako da se na toj istoj osi moe teleskop runo pomerati (i grubo i fino podeavanje) DOK motor vodi teleskop. U deklinaciji kod TAL-a postoji tokic koji preko rafa vri fino podeavanje teleskopa. Ako ovaj raf nije fino podmazan ili se brzi okree, tubus ume da po malo zavibrira to je nezgodno pri astrofotografiji kroz tubus. Fino podeavanje u rektascenziji ima malo lufta, pa tih nekoliko milimetara (1-2 mm) slobodnog hoda kod tokia (montaa sama je vrsta i nema slobondog hoda) moe malo oteati fino podeavanje pri praenju. U svakom sluaju TAL-ova montaa je potpuno zadovoljavajua za vizuelno pomaranje i piggy-back astrofotografiju. Kod SW-a postoji mogunost ugradnje motora na obe ose, to je znatno zgodnije ako si zainteresovan za neku pipaviju astrofotografiju. TAL ima jako dobre (u metal urezane) setting cicles.

Ja smatram da su i jedan i drugi teleskop dobar izbor.

TAL preporuujem ako se trai odlina optika, dobar komplet okulata, filtera i barlowa, i gotovo neunitivo izgraen telskop koji se moe vui po terenu. Trailac je odlian. Ovo je stvarno jako solidan teleskop za vizuelno posmatranje.

SkyWatcher je bolji ako ovek eli laki teleskop koji se mnogo lake nosi na teren (za TAL je neophodan auto ili 3 osobe da ga nose). SW ima vrlo finu optiku, ali je znatno neniji to se tie mehanike, koja je ipak malo finije uraena nego kod TAL-a. Samo komplet dodatne opreme (okulari, barlow, trazilac) je slabiji nekgo kod TAL-a. SW je u svakom sluaju mnogo praktiniji za noenje na teren od mog TAL-a. SW je moda bolje prilagoen za astrofotografske svrhe, ali to sa dodatnim trokovima za motore na obe ose.

NAPOMENA: TAL-ov motor koisti NAIZMENINU struju od 12 V, pa je malo nezgodno napajati ga bez izvora naizmenine struje. Mislim da novije montae kod TAL-a koriste jednosmerni izvor struje (baterija).

Nadam se da e ovo pomoi.