komentar na tekst:

Fermijev paradoks i ostale prie

10. mart 2002.

Veoma zanimljiv i uvek aktuelan tekst na veitu ljudsku dilemu, imali ili nema ivota-inteligencije van nae pomalo prenaseljene i zagaene planete.

Prava pomisao svakog posmatraa kada u vedroj noi, prepunoj zvezda-dalekih maglina i galaksija je verovatno da nismo sami u ovom beskonanom prostranstvu. Zato bi ba na periferiji-u jednom od krakova nae galaksije, u naem sunevom sistemu na planeti zvana zemlja, bilo ekxkluzivno pravo na postojanje intelektualnog ili bilo kakvog ivota.

Ta tema je verovatno zanimala i nae daleke pretke koji su upirali pogled u nepregledno svemirsko prostranstvo. Imali ili nema-kako izgledaju, da li su bili na nasoj planeti, da li su posejali seme ivota, da li se na predak ovekoliki majmun jednog jutra probudio i ugledao tamni monolit ispred sebe, koji je promenuo tok evolucije i izbacio na povrinu neprikosnovenog gospodara planete zemlje.

Ili je moda u toj ranoj hemijskoj laboratoruji sasvim sluajno nastao ivot i samim tim i ovek kao produkt evolucije tog prvobitnog ivota.

Ili je Svevinji stvoritelj po svom uzoru darivao ivot i stvorio dananjeg oveka i sav ostali biljni i ivotinjski svet.

Teoloki, filozofski je ovek uvek nalazio razne odgovore na ta pitanja. Meutim ubrzanim tehnolokim razvojem u poslednjih 100-godina, to je nezamislivo mali period u odnosu na milijarde godina postojanja naeg univerzuma.

Dakle ovek je tek sredinom prolog veka mogao da pone da oslukuje okolni univerzum traei dokaze da nismo sami. To oslukivanje traje do dananjeg dana, i bar do danas konkretnog odgovora nema.

Da li smo mi postali nestrpljivi da u ovako malom vremenskom periodu, sa ovakvom tehnologijom damo sebi odgovor na takvo pitanje?

Na ta i ostala pitanja moe se odgovoriti na razne naine. Poevi od teolokih, pa do naunih, materijalistikih objanjenja. To bi samo oduzelo mnogo prostora za nau diskusiju povodom vaeg lanka Fermijev paradoks i ostale prie.

Ja sam ipak optimista po tom pitanju, jer stalno oekujem da pored udarnih vesti o raznim katastrofama, ratovima, zagaenjima ovekove okoline jednog dana umesto FANTA HELO, ipak na monitoru nekog kompjutera radio teleskopa u Arizoni ili bilo gde u svetu pojaviti neki signal koji e nam dati odgovor.

Puno pozdrava uspenoj redakciji

Ljubodrag Nikolic.

6. mart 2002.

Da se da komentar na ovako dobro napisan tekst je izlino, meutim zato ne iskazati i svoj lian stav u vezi iskonskog pitanja ''da li smo sami'' ili ''da li gore ima neko''. Ovo gore moe da bude i dole i levo i desno i ba u tome je ar. Ima avolski mnogo prostora oko nas, a samo (vidi sluajnosti) kod nas na Zemlji postoji ivot.

Ja sam lino pristalica da ivota ima svuda u svemiru ali da naalost nismo jo doli u bilo kakav kontakt sa bilo kakvom vrstom ivota.Protivnik sam teorije zavere velikih vlada koje kriju male zelene koji su putovali hiljadu svetlosnih godina koroz svemir i kad dou do Zemlje desi se kvar (zaglavi im se katapucna na cincilator:-))) ) i oni tresnu na zemlju i mi ih pohvatamo onako bunovne od pada.

Trebamo jo puno toga uiti i istraivati da bi smo bili dostojni da se prikljuimo toj ''federaciji'' vanzemaljaca. Definitivno ne moemo ui u njihovu druinu ovakvi kakvi smo i sa ovakvim znanjem koje sad posedujemo, a za koji neki misle da je veliko. U stvari za mene je to sve stvar logike i istoriskog iskustva i naslea. Istorija nas i ui da sudar dve razliite civilizacije dovodi do katasrofalne posledice po manje razvijenu civilizaciju ali do poboljanje za civilizaciju uopte. to bi znailo da ako dou vanzemaljci moemo dosta da nastradamo ali oni koji preive i pomire sa novim nainom ivota mogu da profitiraju.

Prvo to treba da nauimo kako da se ponaamo prema ivotu koji bi eventualno pronali u Sunevom sistemu (a polaem velike nade u Titan, Evropu i Mars). Ispitivati ih treba ali ne zloupotrebljavati i nedaj boe unitavati za ''blagodet'' oveanstava. I kad se pomirimo sa tim komjiskim algama ili amebama i naemo ''modus vivendi'' tek onda moemo biti spremni za neto to se kree, pa onda za ono to misli, pa tek onda za onog to komunicira. Sve mora ii polako i po redu (smoll moves) inae dolazi do posledica koje se teko mogu sanirati.

Naravno da su sve opcije otvorene i da moe savata da se desi, pa i da nam lutenet Vorf doe pred vrata i zatrai malo Vulkanskog zaina za supu od Romulskog petla ali.... Ako ste gledali film ''Kontakt'' ili jo bolje itali knjigu tu je uglavnom sadrano ono kako e se po mom miljenju stvari odvijati u budue ako ne doe do nekog revolucionarnog preokreta.

Meutim misao koja mi se ipak odavno mota po glavi je sledea. ta ako smo mi zaista trenutno jedini u svemiru i sami. Onda smo mi ni manje ni vishe nego planeta Bogova (smrtni ali ipak Bogovi). Na nama je da sazremo i da rairimo ivot po celom svemiru, a u dalekoj budunosti e hodoasnici iz celog svemira hrliti na adilak u Sunhev sistem ka Svetoj zemlji-Zemlji. Misao je prijatana isto onoliko koliko je i zastraujua. Prijatna zato to smo preci Bogova ali zastraujua zato to saznanje da si sam je porazhavajue pa makar te to napravilo i Bogom.

Imalo bi se u vezi ivota u svemiru priati i pisati jo puno toga ali dosta sam vas umorio i sa ovom mojom misaonom gimnastikom. Verovatno bih trebao ovaj lanak zavriti nekim poznatim citatom ili replikom, pa neka to bude iz filma ''Kontakt": ''smoll moves-smoll moves''.

P.S.Ne verujem u Bogove

Radan Mitrovi

28. februar 2002.

Veoma dobar tekst o relaciji vanzemaljci-zemljani. Sve pohvale autorima na trudu.

Meutim, vidi se da su autori ograniili tekst samo na ideje koje dolaze iz naunih filozofskih "kuhinja" i na ono to ne spada u malo smelije ideje po pitanju postojanja vanzemaljskih civilizacija.

Ipak i sa aspekta naunih objanjenja u tekstu je sigurno imalo mesta i za razmiljanje na temu vremena, vremenske diletacije, problemu putovanja kroz kosmos pa makar to inila i vrlo napredna civilizacija... Procena verovatnoe da se svemirski kolonisti ili "svemirski brodovi u potrazi za zainom" nau u ovom delu svemira i to ba u vremenu u kojem postoji civilizacija na Zemlji..

Ako odbacimo tabloide i asopise tipa "Tree oko" i sline u SF literaturi, kao i na tekstove koji ne dolaze iz akademskih krugova moe se doi do zaista loginih objanjenja i ponuenih odgovora gde su zapravo vanzemaljske civilizacije sada..

Nedostaju i filozofska razmiljanja o religiji. Sve religije na planeti Zemlji predstavljaju stvoritelja ili stvoritelje koji su uzviena bia i koja imaju moi kakva ljudska civilizacija sada nema. A mnoge religije i pominju da su ta bia i hodala po zemlji u prolosti.

Takoe mogla se napraviti i istorijska paralela npr. sadanji odnos zemljani-vanzemaljci se moze posmatrati sa odnosom amerki indijanci - evropska civilizacija. Obe civilizacije su ivele praktino u isto vreme i nisu znale jedna za drugu iako je jedna od njih bila prilino naprednija od druge..

Pozdrav i nadam se da e se razmiljanja na temu vanzemaljaca nastaviti u Astronomskom magazinu i nadalje,

Milan ivi.

G. ivi je poslao i tekst o nekim svojim razmiljanjima na temu o vanzemaljcima.

1.3.2002.

Mislim da bi u celu priu o vanzemaljcima trebalo da se uvrsti i mogua veza izmeu vanzemaljaca i religije koju mnogi pominju ali obzirom na religioznu komponentu nekako uvek stidljivo i na mala vrata, a u celoj prici ima dosta logike..

Ovakvo razmiljanje moe ujedno ponuditi i jedan od moguih odgovora na vae pitanje zato jo nismo otkrili vanzemaljce SETI-jem..

Elem, veza izmeu genetskog koda u DNK i vanzemaljaca: zamislimo da je kompletan ivot na planeti zemlji zaista stvoren u naunom eksperimentu od strane vanzemaljske civilizacije koja je uspela da kompletno odgonetne i shvati genetski zapis i naui da ga koristi, tj. da stvara zive elije sa genetskim kodom, odnosno da stvara oblike ivota bazirane na ugljeniku i nukleinskim kiselinama kakvi postoje na Zemlji.

Naravno, iz zemaljskih primera (identini blizanci) jasno je da nije dovoljno stvoriti novo bie samo kreiranjem jezgra elije, vec je potrebno i ono glavno to se nalazi u mozgovima a to danas zovemo stanje duha iji se opis izgleda ne nalazi u genetskom kodu (ve moda u repovima kometa kako je verovao Njutn, pa kad Zemlja proe kroz kometin rep onda duhovna svest ostaje na zemlji i naseljava mozgove velikog kapaciteta), ali recimo da su ti vanzemljci savladali i ovaj "problem"...

Sada u prii dolaze hipoteze i spekulacije: da se za trenutak stavimo u poloaj vanzemaljaca koji su napravili eksperiment na Zemlji. Dakle, posejali smo ivot na planeti u nekoliko razliitih formi i sada jedino ostaje da gledamo kako se eksperiment odvija. Naravno, za tako neto, potrebni su milioni godina da bi se videlo kakav je uticaj prirodnog odabiranja na posejane vrste i sl.

Ako je ovakva teorija tana vanzemaljci-bogovi nam se nee javiti pa makar jo sto hiljada godina tragali za njima pomou SETI-ja i trenutne radio-spektralne tehnologije..

Elem, sa njihove take gledita, kada e nam se onda oni prikazati? Oni mogu doi sutra i rei, hej mi smo vas stvorili, ali niste se ba najbolje razvili pa emo uraditi jednu malu korekciju... A moda su ovako neto ve i uradili (pomor reptila i potpuno okretanje prirode ka sisarima)..

Drugim reima, oni e doi ponovo onda kada budu smatrali da treba, osim u jednom sluaju. A taj sluaj je da mi ovde uradimo ono to su i oni. tj. da potpuno proniknemo u genetski zapis, da shvatimo u potpunosti kako on funkcionie i kako da u epruveti iz ugljenika, kiseonika, vodonika i malo energije napravimo komarca...

I malo SF-a: da recimo mi ovde i uspemo da ovladamo genetskim zapisom, kako emo onda poverovati vanzemaljcima da smo mi samo mali eksperiment u njihovoj laboratoriji? Jedno objanjenje je da su vanzemaljci u samom kodu ostavili svoj potpis. A moda i poruku za nas kako da im se javimo kada otkrijemo ta pie u DNK izmeu redova... Moda oni zapravo samo ekaju da potpuno rastumaimo genetski zapis i da u njemu proitamo kako da stupimo u kontakt sa svojim stvoriteljima...

A moda se knjige neproitanog materijala kriju u elijama raznih oblika ivota, npr. kako leteti bre od svetlosti? Pie u DNK krokodila. ta su crne rupe zapravo? Samo proitajte u DNK kanalizacijskih pacova. Kako premostiti vremensku diletaciju izmeu udaljenih svetova? Nita prostije, pie u DNK bumana na strani 1520. elite da putujete svemirom i treba vam mapa kosmosa? Ve je imate.. samo povedite vaeg kunog ljubimca, u njegovim elijama imate kompletnu 3D animaciju...

A kako da znam gde se se sve te knjige nalaze? Pa u ljudskoj DNK imate registar, naravno... ;-)

Sve najbolje,

Milan ivi.

[mart 2002.]

18.12.2005.

Cao-jako sam kasno rpocitao vas tekst pa neznam cemu ovaj ko,entar ali posto ja volim da piskaram evo ja cu komentar posati pa kud puklo da puklo.Nevjerovatno koliko vi a i vecina svjetske inteligencije o ovakvim stcarima govorite sa velikom dozom nevjerice-sprdnjei i ko zna cega jos u no sto sami pisete ili govorite.Bar tako ja shvatam vas tekst.Nesto sto treba da odkonetnemo o sebi samima za pocetak nema nikakve veze o onom o cemu vi pisete.Zar nebi trebalo za pocetak da se orvore sve tajne arhive raznih crkava i hramova sve tajne i privatne zbirke raznoraznih mutikasa koji misle da samo oni imaju pravo na istinu,a da ne pricam o arhivama raznih vojnih i obavjestajnih sluzbi koji sve i svasta cenzurisu pa i ovo moje svrckanje po netu.Zasto je uopste dozvoljeno ljudima kao sto su neki autori ovakvih i slicnih clanaka da nas truju glupostima mjesto da se kao sto rekoh jednom i za svagda kaze ko smo i sta smo.Koga je to strah istine?Jasno je ko dan da na sva nasa pitanja odgovor posoji ali ovdje na Zemlji zakopan ili zakljucan negdje duboko tako da se nebi srusijo mit o bogu-ekonomiji-politici-vladama-narodima i nacijama-granicama-novcu-moci-religiji itd.Zasto bilo ko od mnogobrojnih autora raznoraznih clanaka i naucnih istrazivanja nema dovoljno velika muda da se zakopa i covjecanstvu ponudi odgovor na pitanje o gore navedenom jer cemu sve ovo i kad ce jednom da prestane tj. netane R O B O V L A S N I S T V O?????U nadi da sam bas vas mozda naljutijo i ponukao da objavite nesto korisano zelim vam ugodan rad.

cupavi maleni